Myser du i soffan istället för att komma och dansa?

Det är den tiden om året nu då de flesta dansskolor är i mitten eller i slutet på sina terminer. Vi har plockat fram våra varmare kläder ur garderoben och kvällarna är mörkare.

Visst är det skönt att bara krypa ner under en filt i soffan och mysa? Om du håller med så är du inte ensam om att känna så! 

MYSER-DU-I-SOFFAN-ISTÄLLET-FÖR-ATT-KOMMA-OCH-DANSA

Faktum är att under mina nästan 20 år som danslärare så har jag hört så många kollegor beklaga sig över att dansklasserna blir mindre vid denna tiden på året, och mina klasser är inget undantag. Men här kommer 10 skäl som kanske får dig på andra tankar!

 

1. Om du är anmäld till en kurs och missat ett tillfälle kanske du tänker: ”åh de har gjort så mycket nu, jag kommer inte hänga med, lika bra att inte gå dit mer”.

Sanningen är att de flesta lärare gör sitt bästa för att repetera så alla ska kunna hänga med även om man missat nån danslektion. Så det bästa du kan göra är egentligen att direkt gå tillbaka till kursen så du inte missar ännu fler lektioner. Dansar du hos mig så får du dessutom terminens koreografi nedskriven och inspelad på video på Facebook, så du kan lätt komma ikapp hemma.

 

2. ”Jag tycker det är pinsamt att helt plötsligt dyka upp när jag varit borta mycket!”

Vi som undervisar vet att de flesta elever är borta någon gång under terminen. Det är inget konstigt med det. Du kanske känner att alla andra alltid är på danslektionerna men så är det oftast inte. De flesta minns hur många gånger du varit borta lika lite som du minns hur många gånger de varit borta.

 

3. ”Men nu kommer jag göra fel och alla kommer se att jag inte kan.”

Detta var något jag själv brukade tänka när jag började ta danskurser. Det lustiga är att de flesta är så inne i sin egen dans och fokuserade på att hänga med, att de inte lägger märke till om du gör en höftcirkel istället för en omi i vers två. Våra tuffaste kritiker är oftast vi själva. Var glad för allt du kan och allt du kommer att lära dig. Var snäll mot dig själv, även i dina tankar.

 

4. Kom ihåg varför du anmälde dig till kursen.

Vad var din anledning till att du anmälde dig till en danskurs? Ville du motionera, bli smidigare, lära dig något nytt? Om du fortfarande vill uppnå det så hjälper det ju inte att sluta försöka. Det enda som hjälper är att shimma iväg till danskursen nästa vecka.

 

5. Unna dig tiden att bara göra något för dig själv.

Hela dagarna bär vi på arbetsuppgifter på jobbet, sysslor i hemmet, tunga nyheter om vad som sker i världen. Ge dig en chans att andas ut. Jag brukar säga till mina elever att lämna alla måsten/tänk om/att göra listor etc utanför dörren. I danssalen finner vi en stund av lycka för oss själva. Rörelse frigör endorfiner och gott sällskap får oss alla att må bra.

 

6. Med små goda vanor kommer man långt.

Ibland kan det svåraste vara att bara samla ihop sina saker och komma ut genom dörren. Ett tips är att ha en väska klar med dina träningskläder, din höftsjal, dansskor (om du har såna annars hittar du dem i min butik online *wink wink*) etc. Placera denna väskan vid dörren eller ta med den till jobbet om du ska till dansträningen direkt efter.

 

7. Dansa med en vän! Delad glädje är dubbel glädje.

Dessutom kan det vara lättare och roligare att fullfölja en kurs om man gör det ihop med någon annan. Oftast är vi människor duktigare på att hålla löften till andra än till oss själva. Hos mig kan din tjejkompis alltid prova en klass gratis (om de fyller i formuläret på hemsidan). Tillsammans kan ni stötta varandra och hålla motivationen på topp. Ett annat tips är att se om någon du träffar på danskursen går hemåt i samma riktning som du. Kanske kan ni bestämma att ni ska promenera ihop / ta samma buss till och från dansskolan. Då blir det som att ni bestämt ni ska träffa någon och lite svårare att lata sig i soffan istället.

 

8. Sätt upp nya dansmål! Mål motiverar oss att utvecklas.

De flesta dansskolor har en avslutningsshow där eleverna brukar få uppträda. Ett bra mål kan ju vara att delta i ett sådant uppträdande. Om er dansskola inte arrangerar en sådan show så kan ni söka efter ordet ”hafla” på google (hafla är det arabiska ordet för fest och i magdansvärlden kallar vi en sammankomst av orientaliska dansare som uppträder för varandra för just ”hafla”). De flesta är gratis eller kostar bara en symbolisk summa för att besöka eller delta i. Vår Hafla kommer vara i Januari och biljetterna släpps snart på hemsidan. Alla tjejer är välkomna att delta.

 

9. Bejaka din kvinnlighet!

I ett grått Skandinavien passerar vi hundratals kvinnor med svarta jackor, långbyxor, stickade polotröjor och uppsatt hår (jag vet precis hur de ser ut för jag är en av dem). Ibland kan det vara som balsam för själen att bara få vara extra feminin. Ta på dig en snygg kjol, måla läpparna i en vacker färg, släpp ut håret och knyt en läcker sjal runt höfterna. Våga vara färgstark och kvinnlig, på alla de sätt du tycker passar dig. Njut av den känslan innan det är dags att ta på polotröjan och bege sig ut i den gråa vardagen igen.

 

10. Föreställ dig att mysa i soffan efter man kört ett grymt danspass!

Hur nice är det inte att känna sig nöjd med sina prestationer? Känslan av att idag gjorde jag något riktigt bra! Kroppen mår så bra av att röra på sig. Förutom de där endorfinerna vi nämnde tidigare, och att komma ut, byta miljö, tänka på något positivt, utvecklas. Ja förutom allt det så har du tränat också. Då kan man unna på sig lite extra popcorn, när man myser ner sig i soffan framför TVn.

 

Vi ses i danssalen nästa vecka 😉

0